Söker du sommelierutbildning?

Vad är en sommelier?

Utdrag från Wikipedia: Sommelier [sɔmɛl'jeː] (femininform: sommelière) är beteckning för en person med särskild utbildning och kunskap om viner. Ordet sommelier är ett lån från franskaspråket. Sommelierer arbetar ofta på finare restauranger där de kan ges ansvar för hantering av vin, inkluderande uppgiften att hitta lämpliga viner för de rätter som serveras. Sommelierer arbetar, förutom på restauranger, även med inköp och marknadsföring av viner.

“Vilken utbildning är bäst?”

Det här är en vanlig fråga vi får. På senare tid har det även tillkommit flera olika digitala utbildningar inom vin. All utbildning är givetvis bra och ditt syfte med utbildningen är också avgörande när du väljer. Sommelierföreningen rekommenderar de etablerade skolorna Restaurangakademien, Vinkällan, The Wine Hub och Grythyttan.

Samarbeten med WSET och CMS

Flera av de ovan nämnda skolorna har också samarbeten med Wines & Spirits Education Trust samt Court of Master Sommelier där du kan avklara internationellt välkända utbildningar inom samma utbildning som den svenska. Du kan även studera WSET direkt via London genom deras digitala utbud.

Vi önskar dig lycka till med studierna!