Medlemsbrev Januari

Bästa Medlem,
Sommelierföreningen vill tacka för ett fantastiskt 2018 och nu går vi in i 2019 med många spännande nyheter för dig som medlem. Läs nedan om:
– Vårt nya medlemspaket – vad du får som medlem i föreningen
– SM i Sommelierie – deltävlingar i Stockholm, Göteborg och Malmö (10-12 feb) samt finalhelg i Stockholm (23-24 mars)
– Kommande årsmöte – 3 mars i Stockholm

Vi kommer inom kort att skicka ut en faktura som förlänger ditt medlemskap. För er medlemmar som inte har betalat via faktura (t ex via swish) eller för er medlemmar som ansöker om studentmedlemskap skulle vi hemskt gärna uppskatta om ni anmälde er via denna länk. Då kan vi äntligen samla alla uppgifter i våra system och det skulle förenkla vår administration. För er som har frågor kring betalning eller fakturor hör av er till: kassor@sommelierforeningen.se

Inför 2019 har vi i grunden gjort om vårt medlemspaket, främst baserat på den feedback vi fått från er medlemmar löpande och genom den medlemsenkät vi genomförde hösten 2018. Vi har förstått att du som medlem vill ha mer aktiviteter både nationellt och lokalt och därför kommer vi att satsa mer resurser på detta. Som medlem i föreningen 2019 får du exklusiva inbjudningar till träffar, vinprovningar samt såklart Svenska Mästerskapen & Nordiska Mästerskapen i sommellerie.

Vi kommer att arbeta mer för att försöka aktivera fler lokala sektioner i Sverige. Istället för att som tidigare skicka tidningen Livets Goda och RS till alla medlemmar har vi samlat ihop ett mer flexibelt erbjudande där du själv kan teckna prenumerationer på de tidningar just du vill ha till ett rabatterat pris som vi förhandlat fram för våra medlemmar. Detta gäller några av Sveriges bästa vin & mattidningar som Livets Goda, Gourmet Magazine samt Allt om Vin. Aktuella erbjudande och hur du tecknar dessa prenumerationer ser du på vår hemsida…. Tidningen RS – Restaurang Sverige kommer du att få som vanligt även framöver. Ytterligare en nyhet är att vi varje år kommer vi att leta upp en intressant bok som varje medlem får och för 2019 blir det den nyutgivna och hyllade ”The Sommelier’s Atlas of Taste” skriven av Rajat Parr & Jordan Mackay.

Den fantastiska vinmässan ”Sommelierernas dagar” i Göteborg går av stapeln den 2-3 februari på Wine Mechanics. Sommelierföreningen kommer att vara på plats för att berätta om planer inför 2019. Alla medlemmar betalar 50 % av inträdesavgiften via länken, boka dina biljetter redan nu!

En ytterligare nyhet för 2019 är att vi för årets SM i Sommelierie introducerar deltävlingar i Malmö, Göteborg & Stockholm där de 12 bästa kandidaterna går vidare till kvartsfinal och semifinal som äger rum den 23/3 i Stockholm. Deltävlingarna kommer att bestå av ett teoretiskt prov och ett praktiskt moment som sker utan publik. Att tävla inom dryck är ett fantastiskt sätt att bli bättre på sommelieryrket. Alla är välkomna att prova på!

Frågor och anmälan skickas senast till: sm@sommelierforeningen.se

Deltävlingar
10/2 Malmö – 11.00 – Slagthuset/Gustibus
11/2 Göteborg 11.00 – Wine Mechanics (15, Lilla Waterloogatan,)
12/2 Stockholm 11.00- Voisine ( Erstagatan 21)

Semifinal & Final
23/3 Semi Stockholm
24/3 SM-Final Stockholm

Glöm inte att anmäla er till årsmötet den 3/3 kl 14.00 på Vinkällan i Stockholm. Anmälan sker till info@sommelierforeningen.se
Motioner ska vara föreningen tillhanda senast den 18e januari 2019 till sekretare@sommelierforeningen.se.

Från och med nu så kommer alla föreningens utskick och medlemsbrev att ligga på föreningens hemsida så för er som har haft problem att öppna/få breven så kan alltid läsa och följa med där. På vår hemsida kommer du även att hitta vårt kalendarium med nationella och lokala aktiviteter.
Vi vill också flagga för att vissa email-klienter anmäler föreningens mail som ”spam” och hamnar i skräpkorgen. För er som nyligen har flyttat eller skaffat en ny email-adress skicka denna info till: info@sommelierforenigen.se

Vi i styrelsen ser fram emot ett nytt år med dig som medlem!