Dags för kursavslut på Restaurangakademin

Snart är det terminsavslutning för ännu en sommelierklass på Restaurangakademien. Bara i höst började närmare 100 studenter att läsa Steg 1 där de flesta kommer gå vidare på Steg 2, för ytterligare fördjupning och slutligen kunna titulera sig sommelier.

Inför avslutningen ställdes några frågor till en av Restaurangakademins studenter, Denise Moosberg från Restaurang AG.

Vilken föreläsning tycker du har varit mest lärorik?

• Svårt att välja, men vinframställning och de dagar vi gått igenom de vanligaste druvorna och var de odlas har varit väldigt nyttiga.

Är du nervös inför examinationen nästa vecka?

• Litegrann, men jag har vänner som gått tidigare och känner mig förberedd efter att ha pratat med dem.

Vad känner du för utbildningen som helhet?

• Jag ser så fram emot att komma hit varje vecka! Bemötandet på Restaurangakademien är fantastiskt för att inte nämna luncherna som är helt magiska.

”För oss är det otroligt kul att se alla ambitiösa dryckesstudenter som läser allt från kvällskursen Grunderna inom vin till den tvååriga fördjupningen WSET Diploma. Vi har även alla studenter på YH-Internationell Sommelier som i skrivande stund är ute på sin praktik. När vi har besökt dem konstaterade många handledare att dryckesintresset och kunskapen ständigt ökar bland personalen och även hos gästerna. Något som är glädjande både för oss och för alla som valt att investera i att utbilda sig.”

Nedan presenteras kommande kursstarter hos Restaurangakademin, perfekt för dig som vill starta det nya året med att lära dig mer om dryck:

Sommelier Steg 2: start 15 jan
Sommelier Steg 1: start 30 jan
Grunderna inom vin: start 27 mar
Diplomerad Fromager: start 12 apr
Yh-Internationell Sommelier: start aug 2018
Restaurangchef: start sep 2018
WSET Level 4 Diploma: start aug 2019

Den här informationen publiceras av Svenska Sommelierföreningen i samarbete med Restaurangakademin.