Landslaget

swesomm

Svenska sommelierlandslaget eller swesomm, som vi brukar säga, består av finalisterna i årets SM samt kandidaterna till EM och VM.

Målet för swesomm är att på ett organiserat sätt hjälpa våra mest framgångsrika tävlingssommelierer att bli så bra de någonsin kan bli. Hittills har coach Sören Polonius hållit i ett antal praktiska övningar för swesomm där tävlingsmomenten dekantering, vinrekommendation till meny och blindprovning övats. Det har också hållits masterclasses för swesomm med bl.a. Åke Nordgren i ämnet Saké, Lars Torstensson om vitikultur och oenologi.

Medlemmarna i swesomm är idag:

• Fredrik Lindfors, Grand Hôtel, Stockholm. Svensk Mästare 2016
  • Frida Hansson, Babette, Stockholm. Andrapristagare i SM 2015 & 2016
  • Maya Samuelsson, Vinkällan dryckesutbildningar, Stockholm. Tredjepristagare i SM 2014, 2015 & 2016
  • Robert Andersson, Hornstulls Bodega, Stockholm. Svensk mästare 2012 och kandidat till EM och VM 2016
  • Arvid Rosengren, Charlie Bird, New York. Nordisk mästare 2009, Svensk mästare 2010, Europeisk mästare 2013 och Världsmästare 2016
SweSomm logo
Vår förträffliga logo är skapad av Oskar Glauser.