Sommelier-SM 2015

Spännande tävlingar! Dryckesmässa! Middag!

Svenska Sommelierföreningen i samarbete med Gaggenau har nöjet att välkomna tävlande och publik till årets SM i Sommellerie.

Tävlingarna hålls den 3 maj 2015 i Vinterträdgården på Grand Hotel, Stockholm. Publik är välkommen från klockan 13.

Vinnaren kommer att få representera Sverige i Nordiska Mästerskapen 2016 som hålls på Island. Vinnaren samt tvåan och trean kommer dessutom att erbjudas plats i Sommelierlandslaget, Swesomm. Sommelierlandslaget tränas av Sören Polonius.

Vi tackar ViniPortugal som bjuder vinnaren på ett resestipendium. Fler priser kommer naturligtvis också att finnas, men är i skrivande stund inte klart.

Tävlingarna börjar på förmiddagen, då de tre bästa ska utkristalliseras till final. Finalen börjar klockan 13 och då är publik välkommen. Kom och heja på de tävlande!

I samband med tävlingen kommer vi att arrangera en liten dryckesmässa med cirka tjugo utställare. På kvällen bjuder vi in till en SM-middag. Mer info om detta kommer.

Om du vill tävla krävs att du jobbar minst 50% med servering på svensk restaurang. I övrigt är tävlingen öppen för alla. Medlemskap i Svenska Sommelierföreningen är inget krav. Däremot är måste man vara medlem i Svenska Sommelierföreningen för att representera Sverige i internationella mästerskap son NM. Vill inte vinnaren vara med i föreningen får därför tvåan möjlighet att representera Sverige.