Nordiska Mästerskapen 2014

NORDISKA MÄSTERSKAP I SOMMELLERIE
12 OKTOBER 2014

Nordiska Mästerskapen i Sommellerie 2014 är avgjort.

Följande kandidater ställde upp för att slåss om titeln:
Sverige – Beatrice Becher och Johan Nilsson
Danmark – Rune Sauer och Steffen Tiff
Finland – Markku Niemi och Heidi Mäkinen
Island – Ástþór Sigurvinsson och Hróðmar Guðmundsson
Norge – Henrik Dahl Jahnsen, Aleksander Iversen
Estland – Karel Veski (gäst).

Efter en tuff kvalificeringstävling var det dags för final inför publik på Vinterträdgården, Grand Hotel i Stockholm. De fyra som gjorde upp i finalen var  Heidi Mäkinen, Finland, vår estländske gästtävlande, Karel Veski, samt båda våra svenska deltagare, Beatrice Becher och Johan Nilsson. Beatrice jobbar på Sturehof i Stockholm och Johan finns på PM och Vänner i Växjö.

I finalen ställdes deltagarna bland annat inför uppgifterna att servera champagne, dekantera ett portvin samt rekommendera en cigarr till. Dessutom fick de tävlande smaka på ost som de både skulle identifiera och rekommendera lämpligt vin till. Blindprovning ingick naturligtvis, dels vinprovning och dels blindprovning av sprit – i svarta glas! Det gör uppgiften svårare då man inte får någon vägledning av färgen. Ytterligare moment i finalen var ett quiz som även publiken fick delta i.

Efter drygt två och en halv timme kunde en segrare utses:

Beatrice Becher! Stort GRATTIS!!!

VinnareBeatriceBecher

Vi vill även gratulera Karel Veski som kom fyra, trean Heidi Mäkinen och, såklart, tvåan Johan Nilsson. Sverige vann alltså dubbelt!