Nordens bästa sommelier 2017

Nordiska Mästerskapen i Sommellerie, Helsingfors 8-9 October 2017
Finalister.

Nordens bästa sommelier 2017 är Fredrik Lindfors

Nordiska Mästerskapen i sommellerie som i år arrangerades av Finska Sommelierföreningen fick igår en vinnare. Den spännande finalen vanns av Fredrik Lindfors från Sverige. Andraplatsen gick till Henrik Dahl Jahnsen från Norge och tredjeplatsen till Rasmus Marquart från Danmark.

Övriga tävlanden var Ellen Franzén från Sverige, Ástþór Sigurvinsson och Harpa Dröfn Blængsdóttir från Isaland, Francesco Marzola från Norge, Mathias Jensen från Danmark och från Finland Taneli Lehtonen och Kirsi Seppänen.

Nordiska Mästerskapen i Sommellerie arrangeras varje år Sommelierföreningarna i respektive land; Danmark, Finland, Island, Norge and Sverige. Deltagande i tävlingen är två kandidater från varje land. Även juryn utgörs av representanter från de tävlande länderna. Domare i år var Karina Tholin från Sverige, Christian Aarø och Tim Vollerslev från Danmark, Heini Petersen från Norge, Brandur Sigfússon från Island och från Finland Christina Suominen och Samuil Angelov, den sistnämnda ordförande i juryn. Juryns sekreterare Liora Levi var föregående års vinnare av den förra upplagan av Nordiska Mästerskapen att arrangeras i Finland.

Finska Sommelierföreningen var priviligierade nog att ta emot generalsekreterare Michèle Aström Chantôme och President Andres Rosberg från Association de la Sommellerie Internationale – A.S.I. Precis efter att vinnaren klargjorts gav Andres följande kommentar: ”Det är första gången en president från Internationella Sommelierföreningen deltar i den nordiska finalen, men jag tror inte att det är den sista. Det har varit en stor källa till inspiration för sommelierer och andra sommelierföreningar runt om i världen. Man brukar säga att ”a rising tide floats all boats”: tävlingar som denna visar vägen till framgång. Den visar att det inte var en tillfällighet att Skandinavien hade fem av femton semifinalister i den senaste upplagan av ASI Best Sommelier of the World i Argentina förra året. Hela evenemanget var fantastiskt välorganiserat av Finska Sommelierföreningen och är ett exempel att ta efter. ASI kommer definitivt att uppmuntra utvecklingen av fler tävlingar som denna i framtiden”.

Under tävlingen arrangerades ett Wine Symposium för vin- och restaurangbranschen. Föreläsare i år var Laura Rhys MS, Nigel Wilkinson MS och Taina Vilkuna MW från Finska Vinmonopolet Alko from the Finnish Monopoly Alko. Under tävlingens två dagar talades det om hur man kan närma sig vinprovning, om olika vinutbildningars filosofier, man riktade en framtidsblick för hur framtidens vinservice kan se ut och mycket mer.

Samtliga event arrangerades av Finska Sommelierföreningen med support från dess sponsorer. Föreningen riktar sitt varmaste tack till alla de som bidrog till evenemangets framgång.

Finalen sändes live

På  KAUPUNKI.TV och https://www.youtube.com/c/kaupunkitvmedia/live

Mer information
Samuil Angelov, Chairman of the Finnish Sommelier Association, Deputy Treasurer – Association de la Sommellerie Internationale ASI