Fredrik tycker till om kaffe

Kaffe är en viktig del av vår matkultur, vare sig du behöver det för att vakna på morgonen eller dricker det vid ett särskilt tillfälle på dagen. Vi har alla våra egna kaffevanor.

Vi har pratat med Fredrik Lindfors, vinnaren av årets mästerskap i sommellerie, för att veta mer om kaffe och ta reda på vad som gör en bra kaffemaskin.

Foto: Mikael Göransson

Fredrik, vad gör en god kopp kaffe?
Kvalitativa nymalda bönor, färskt vatten, rätt bryggtemperatur och rätt dosering.

Är det allt? Det låter väldigt enkelt.
Ja, det stämmer, men det kräver mycket kalibreringar och testbryggningar för att nå fram till en konsekvent riktigt god kopp kaffe, framför allt om man ska göra det manuellt. Vill man göra det enkelt för sig finns det avancerade och automatiserade bryggare – några med anslutning till vatten och avlopp – som ger konsekvent högkvalitativt kaffe.

Hur ser det ut med kaffebönorna?
Bönorna måste vara av god kvalitet till att börja med men sen spelar även malningen stor roll. Du vill ha en effektiv kvarn och mala kaffet så nära inpå bryggning som möjligt för att bevara aromerna.

Vilka är dina favoritbönor?
Jag är personligen förtjust i lättare, fruktigare och mer syradrivna afrikanska kaffesorter från Kenya och Etiopien men jag kan också uppskatta en kopp mörkrostad Bourbon. När du ska byta kaffesort kan det vara praktiskt med en bönbehållare som enkelt kan bytas ut, men det är framförallt viktigt att tänka på rengöring av malen så det inte finns rester kvar av ditt förra kaffe. De avancerade bryggarna har till sin fördel den funktionen inbyggd.

På tal om det, hur ser det ut med rengöringen?
Med jämna intervaller ska allt rengöras och bryggaren avkalkas så du garanteras en god kopp kaffe utan felsmaker.

Har du några slutliga tips?
Alla har vi olika preferenser och uppfattning om hur en god kopp ska smaka. Experimentera med dina inställningar, styrka och kaffesorter för att se om du kan förbättra din personliga kaffeupplevelse.

Med de nya inbyggda, helautomatiska espressomaskinerna från Gaggenau kan du individualisera din kopp och njuta av professionella resultat hemma hos dig. Läs mer www.gaggenau.com