Raimond Tomsons från Lettland Best Sommelier of Europe and Africa

För sjutton år sedan började Raimond Tomsons, 30 år, som lärling på Restaurang Vincent’s i Riga. Igår torsdag 11 maj tog han hem pallplatsen som Europas och Afrikas bästa sommelier 2017.

De senaste årens nordiska dominans har under årets EM i Sommellerie fått ge vika för Frankrike, Polen, Rumänien och Lettland. Sveriges Robert Andersson var inte långt ifrån att hamna i final men slutade med en sjätteplacering i tävlingen med totalt 34 tävlanden från Europa, Sydafrika, Marocko och Mauritius.

I semifinalen hade skaran bantats till tolv: Robert Andersson, Sverige, Danmarks Christian Jacobsen Julie Dupouy-Young från Irland och David Biraud, Frankrike, Julia Scavo, Rumänien, Piotr Pietras, Polen, Aleksandr Rassadkin, Ryssland,  Jakob Přibyl, Tjeckien, Terry Kandylis, Grekland,  Fabio Masi, Schweiz,  Raimonds Thomsons, Lettland.

På finaldagen meddelades vilka fyra som gått vidare. Inte oväntat fanns fransmannen David Birau med bland de fyra liksom Julia Scavo, Rumänien Raimonds Thomsons, Lettland och Piotr Pietras, Polen.

Vanligtvis brukar det vara tre i finalen, men eftersom två finalister hade exakt samma poäng var det fyra som fick genomföra de sista momenten inför publik under torsdagskvällen i Wien.

Segraren Raimonds Tomsons framstod som mycket säker och erfaren. Han genomförde de olika momenten blindprovning, dekantering, service, korrigering av vinlista med mera med stor skicklighet och ett elegant, avspänt handlag trots den press mästerskapet innebar.

Svenska Sommelierföreningen gratulerar Raimond till en välförtjänt vinst, vi tackar arrangören Association de la Sommellerie Internationale (ASI) samt värdlandet Österrike för en briljant hantering av Europamästerskapen 2017. Sist men inte minst en stor eloge till Sveriges kandidat Robert Andersson som bär den svenska sommelierfanan med stolthet.