Dags för Sommelierernas Dag 2017!

Nästa helg invaderas Göteborg av kvalitetsdrycker.
Den 28-29 januari arrangeras årets upplaga av Sommelierernas Dag – ett nordiskt event för proffs, men också en möjlighet för amatörer att lära sig mer.

– För oss som arrangerar är det alltid lika skönt att höra hur mycket det här betyder för både branschen och vinintresserade i allmänhet, säger Sommelierföreningens projektledare Charlotte Falke.

Allt som har med vin att göra är hett. Glödhett.
Och kvalitetsmedvetandet växer i takt med att både utbudet och kunskapen ökar. Nya vinbarer öppnar. Ständigt nya importörer kompletterar Systembolagets utbud. Vinskribenter och krogarnas sommelierer guidar en nyfiken allmänhet till nya druvor, producenter och appellationer.

– Sommelierernas Dag på söndag är visserligen en branschmässa för restauranger, vinhandeln och systembolagspersonal, säger Charlotte Falke. Men under lördagen kompletterar vi som vanligt med seminarier och provningar som är öppna även för allmänheten.

De sex seminarierna hålls på Eriksbergs vinkällare, Barsac Vinbar och Project och sträcker sig temamässigt från mogen Barolo och toppdistriktet Puligny-Montrachet (”vinernas Grace Kelly”) till Riesling från Weingut Leitz i Rheingau och Vintage-champagner med Emma Zieman. Dessutom erbjuds ”Destillerade smak av druvor” och ”Lär känna vit Rhône” under ledning av Michel Jamais – en av landets ledande föreläsare och dryckesexperter.

– Det är verkligen roligt att kunna erbjuda ett så attraktivt och intressant seminarieprogram och jag vet hur uppskattat det är hos alla med brinnande vinintresse.

Söndagens klassiska branschmässa är i år förlagd till Auktionsverkets Kulturarena på Andra Långgatan. Ett 50-tal olika dryckesaktörer är på plats och det finns också inslag av öl och destillerat.

– Mässan är ett lysande tillfälle för utställarna att lyfta sitt sortiment och för deras potentiella kunder att testa kvaliteten hos nya och gamla favoritdrycker, säger Peter Halldén, ordförande i Sommelierföreningen Väst. Det handlar om nära sex timmars intensivt mingel bland borden med kunskapsutbyte, smakupplevelser och massor av nya intryck.

Alla journalister välkomna: Vill du/ni bevaka seminarierna eller mässan – kontakta oss så ordnar vi guidning och intervjutillfällen med arrangören och utställare.

Charlotte Falke | Projektledare, mobil 0708 966 555

charlotte.falke@sommelierernasdag.se
För program, biljetter och mer information: www.sommelierernasdag.se

Flyer! Klicka här!